BLOG

Zo creëer je meer impact op je werk

Je kent het gevoel vast wel: de dag is nog niet gestart, of hij haalt je al in. Als je niet heel bewust met je tijd omgaat, word je geleefd door je agenda, afspraken en alle binnenkomende berichten. Hierdoor mis je soms de diepere laag die werk écht waardevol maakt en je dat fijne gevoel van geluk en succes geeft.

 

Kort geluksgevoel

Afvinken en afstrepen geven ons een kortstondig geluksgevoel. Ons beloningssysteem in de hersenen wordt erdoor getriggerd. Daarnaast geeft het ons een gevoel van in-controle zijn als we alles gedaan hebben. Maar het geeft je niet lange termijn bevrediging. Je kunt veel energie verliezen door het bezig zijn met alles af te krijgen en bij te blijven.

 

Haal waarde uit je dag

Er is veel meer waarde uit een dag te halen, zodat deze op een hoger niveau vervullend is. Je kunt de werking van je hersenen gebruiken om meer te bereiken. Hersenonderzoek laat zien dat het fenomeen – inattentional blindness – maakt dat we niet registreren, wat buiten onze opdracht scope ligt. Denk maar aan het beroemde experiment met de aap in beeld, terwijl je gevraagd wordt om op de bal te letten. Dit experiment is eindeloos herhaald en bewijst dat onze perceptiefilters bepalen wat we wel en niet ervaren.

 

Hoe werkt dit?

Onze hersenen hebben twee systemen bij het maken van beslissingen. Volgens Kahneman is het eerste systeem snel, automatisch en onbewust. Systeem twee is langzamer en doelbewuster. Je gebruikt het om moeilijkere zaken op te lossen en rationeel te denken. Het onbewuste deel zorgt voor een ‘spamfilter’ om mentale energie en hersencapaciteit te besparen voor ons bewuste deel. Het spamfilter zorgt voor bekende fenomenen zoals confirmatie bias, groupthink, priming (sneller herkennen/ reageren van een stimulus die je eerder hebt waargenomen) met als doel onze aandacht te richten naar wat we redelijk makkelijk kunnen verwerken. Onze perceptie van de wereld wordt sterk beïnvloed door onze aannames, omdat ons onbewuste systeem ervoor zorgt dat we horen en zien wat resoneert met onze bewuste prioriteiten, onze top-of-mind-concerns.

 

Bepaal je doelen met aandacht

Als we met aandacht een doel voor onszelf zetten, dan bepaalt dat de mogelijkheden en grenzen van onze waarneming. De houding en de aannames waarmee je een gesprek ingaat, hebben waarneembaar effect op het verloop en de uitkomst van het gesprek. Wanneer je deze kennis wilt inzetten om je dag zo waardevol mogelijk te maken, dan kun je met bewuste intenties je brein sturen. De gouden vraag is: hoe krijg ik de condities optimaal voor het bewuste deel van mijn hersenen? Oftewel, hoe beïnvloed ik mijn perceptiefilters, zodat ik datgene waarneem wat nodig is voor het bereiken van mijn doelen?

 

Zet intenties, bepaal bewust je filters

We kunnen niet alles controleren, maar wél invloed uitoefenen op onze ervaringen en bewustzijn. Dat bereik je door bewuster om te gaan met het instellen van ‘spamfilters’. Daarvoor kun je gemakkelijk een kleine routine inzetten, met behulp van 3 vragen. Dit kun je elke dag een paar minuten doen aan het begin van een meeting, je werkdag of werkweek.

  1. Hogere doel: denk aan je belangrijkste activiteiten, de dingen die je moet doen, de mensen die je ontmoet. Wat is het hogere doel en wat maakt het écht succesvol? Wat betekent dit voor je prioriteiten? Dát is je echte doel.
  2. Houding: neem een moment om op te merken op gevoelsniveau: welke zorgen domineren mijn gedachten of gevoelens? Welk effect hebben ze op mijn houding? En helpt dat bij mijn prioriteiten? Welke gevoelens en houding zou ik het liefst hebben? Creëer dit gevoel bewust en ga er gedurende de dag af en toe naar terug.
  3. Focus: kijkend naar je echte prioriteiten en je houding, waar wil je je aandacht op richten?

Een praktijkvoorbeeld

Koen heeft een meeting met een klant voor de boeg. Ze zijn het inhoudelijk niet eens, en het is maar de vraag of ze er goed uit komen. Er is wel een groot belang bij de samenwerking. Ik sprak met hem de dag voor zijn meeting en vroeg hem na te gaan waar hij zich op zou richten in de meeting. Koen wilde zijn verhaal over de bühne krijgen en de ander overtuigen. Zorgen dat de deal in ieder geval aan zijn kant goed zat. Dit is de automatische focus die we vaak zien. En logisch ook. Een hoge focus op inhoud en op ‘onze kant’ van het verhaal geeft ons het idee dat we werken aan wat er nodig is. Toen we stilstonden bij nadenken over hoe hij het gesprek in wilde gaan kwam het volgende naar voren:

  1. Hoger doel: wat zou jullie gesprek fantastisch maken?

“Als we op 1 lijn komen, onze lange-termijn relatie versterken en voor ons allebei een goede deal realiseren, zodat beide partijen met energie uit het gesprek komen. Hij zag dat als dit zou lukken, dit de slagingskans, performance en samenwerking verbetert.”

  1. Houding: welke overtuigingen of aannames heb je die je vervolgens tijdens de meeting in de weg kunnen zitten?

“Ik vertrouw hem niet helemaal, aangezien er al een paar keer afspraken niet zijn nagekomen. Ik voel me niet gerespecteerd. Effect is dat ik op mijn hoede ben en me niet open opstel. Dit helpt niet bij het realiseren van de gewenste uitkomst.”

  1. Focus: gegeven je hogere doel en je houding, waar wil je je aandacht op richten?

“Ik wil zowel aandacht hebben voor de inhoudelijke deal, als de manier waarop we samenwerken. Ik denk dat het goed is om een aantal zaken uit te spreken vanuit een helder kader. Ik richt mijn aandacht daarbij op de best mogelijke uitkomst en hoop hem enthousiast te krijgen.”

 

Samenvattend

Vanuit het hoger doel ga je dus aan de slag met je andere vragen en sta je bewust stil bij je houding, aannames en focus. Dit richt jouw bewuste en onbewuste aandacht én zorgt ervoor dat je veel meer waarde haalt uit het gesprek. Zo kon Koen door de bewustwording uit de verdedigende houding stappen en focussen op potentiële waarde. Conclusie: je creëert meer impact.

 

Tot slot…

Tenslotte is het belangrijk om ook af en toe heel bewust te ‘ont-focussen’. Dan komt je brein in rusttoestand. Hersenonderzoek toont aan dat je brein tijdens deze rustmomenten alle gegevens opslaat en belangrijke nieuwe verbindingen legt. Zo maak je betere beslissingen, vergroot je je creativiteit en houd je je energie in balans. Een momentje dagdromen, slenteren of het doen van een middagdutje dragen bij aan jouw gehele performance.

Ik kijk graag naar hoe we werken. Wat maakt ons gelukkig, succesvol? Hoe we ons voelen is belangrijk. Als je lekker in je vel zit, dan kun je gemakkelijk een heleboel werk doen, creatief zijn én het gevoel hebben dat je alles onder controle hebt, terwijl je output impactvoller is.

Interessant? Doe mee met ‘Boost Your Impact’ we starten 28 februari! Schrijf je nu in.

Hartelijke groet, Nienke Schaeffer – Leiderschapscoach

[]
1 Step 1

Blijf met onze maandelijkse 'Impuls' op de hoogte van de ontwikkelingen en onze inzichten op het gebied van:

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres