BLOG

Wat is dat toch met voornemens en veranderen?

Op 30 december heb ik mezelf een One-Day-Retreat* cadeau gegeven. Het leek me een ideaal moment om tijd te nemen om even stil te staan. Na een zeer drukke november en december maand merkte ik dat ik veel gegeven had; aan werk en mijn gezin maar te weinig aan mezelf. De batterij was dan ook behoorlijk leeg. De dag heeft me weer dichter bij mezelf gebracht, inzicht gegeven in wat ik anders wil of juist wil behouden maar ook een motto voor dit jaar: get things done! Dit heeft mij voor nu in ieder geval weer nieuwe energie gegeven.

Misschien herken je het wel dat je aan het begin van het nieuwe jaar voelt alsof er weer een nieuwe ronde en nieuwe kansen liggen. Daarom nemen veel mensen vaak de tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar en maken voornemens voor het nieuwe jaar. Dit kan gaan om dingen die je meer of vaker wilt doen of juist minder of helemaal niet. Bekende voorbeelden zijn dan vooral gezonder eten, meer sporten etc.  Maar onderzoek laat zien dat helaas veel van die voornemens binnen 1-3 maanden alweer gesneuveld zijn. Hoe komt dat toch? Waarom is structurele verandering in je leven of levensstijl zo lastig?

Eén van de mogelijke oorzaken kan liggen in het feit dat we ons vaak niet één maar heel veel dingen tegelijk voornemen. Onderzoek laat zien dat als we te veel doelen stellen dit vaak resulteert in het behalen van geen van die doelen. Maak dus keuzes: waar wil je echt voor gaan? Wat gaat jou het meeste opleveren? Hoe fijn is dat dan voor je als je dat weet te realiseren? Wat ook te maken heeft met het stellen van doelen is dat ze vaak niet realistisch zijn. De moeite, discipline, tijd en energie die je erin moet stoppen om het te realiseren is simpelweg te veel. Dus: ‘keep it simpel’ en focus!

Een andere oorzaak heeft te maken met het feit dat verandering gewoonweg hard werken is. Ons gedrag bestaat voor 95% uit geautomatiseerd gedrag (meer hierover bij BrainCompass). De meesten van ons zijn nu eenmaal gewoontedieren… En zoals ze in het Engels zeggen ‘Old habits are hard to die’. Maak dus niet alleen een keuze maar spendeer hier ook echt tijd aan. Doe dat op een manier die voor jou werkt en prettig is. Onderzoek laat zien dat om ander of nieuw gedrag te ontwikkelen je ongeveer 3 maanden nodig hebt en hier elke dag minimaal 5 minuten aandacht en energie op hebt te richten. Dat kan dus zijn in de vorm van reflectie, er simpelweg over na te denken, maar zeker ook door te doen.

Weet jij al waar je dit jaar voor jouw persoonlijke of professionele ontwikkeling aan wilt werken? Heb je hier wellicht wat ondersteuning bij nodig, bijvoorbeeld door het volgen van een training of coaching? Kijk dan op https://www.fpnp.nl wat FP&P voor jou kan betekenen om jou (of je team) hierbij in beweging te brengen en te houden!

* Dank @Rosemarijn en @Judith voor jullie begeleiding deze dag!

[]
1 Step 1

Blijf met onze maandelijkse 'Impuls' op de hoogte van de ontwikkelingen en onze inzichten op het gebied van:

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres