BLOG

Van inspiratie naar groei: uitdagingen van start-ups

Inspiratie viert hoogtij. Steeds vaker kom ik jonge mensen tegen met een idee. De wereld waarin we leven biedt ontzettend veel kansen om ideeën te realiseren, vooral door de manier waarop we in technologisch opzicht met elkaar verbonden zijn. Ik zie dan ook steeds vaker dat mensen op basis van hun idee een bedrijf starten. Ze weten niet precies waaraan ze beginnen, maar ze hebben er zin in en besluiten het gewoon te doen. Wat voor vragen komen hier nou bij kijken? En hoe vind je een goede oplossing voor knelpunten?

Starten en groeien: waar loop je tegenaan?

Zoals gezegd leven we in een inspirerend en hoopvol tijdperk dat wordt gekenmerkt door verbondenheid. In de woorden van Kahlil Gibran: “All urge is blind save when there is knowledge, and all knowledge is vain save when there is work, and all work is empty save when there is love, and when you work with love you bind yourself to yourself, and to one another.”

Laten we eens bekijken hoe dit zich in de praktijk manifesteert. Stel, je gaat enthousiast aan de slag met je idee en de vertaling daarvan naar een nieuw bedrijfsplan. Meestal realiseer je eerst de praktische en leuke aspecten daarvan: een werkplek, de administratie en het werven van je eerste klanten. Binnen een mum van tijd word je echter uitgedaagd op uiteenlopende vlakken. Waarschijnlijk heb je niet altijd de competenties om daar adequaat mee om te gaan. Wat doe je bijvoorbeeld wanneer je team razendsnel moet uitbreiden van 2 naar 15 mensen? Hoe pak je de werving en selectie aan? Er zijn weinig afspraken en structuur en iedereen wil overal aan bijdragen. Hoe stem je dit onderling af? Is alles daarbij wel onderhandelbaar? En wat betekent dat voor je cultuur en samenwerking?

Nader tot elkaar: wat is de juiste aanpak?

Dreigen de zaken mis te lopen, dan is het vaak goed om eerst even afstand te nemen. Zo creëer je ruimte om elkaar echt te begrijpen en de relatie op te pakken. Een handige vuistregel is dat je elkaar altijd serieus moet nemen. Het bedrijf is hard gegroeid, maar wat weet je nu eigenlijk nog van elkaar? En heb je wel oog voor elkaar in alle hectiek? Nadat je op die manier hebt kunnen ‘uitademen’, is het tijd om te bekijken welke verborgen patronen er in de samenwerking zijn geslopen waarvan je nu last krijgt. Wanneer start-ups bij mij aankloppen, introduceer ik in deze fase het Transformatie Proces Model (TPM). Met dit hulpmiddel voor teamontwikkeling en performance maken we energie vrij in samenwerkingen!

Wil je de groei van jouw start-up in goede banen leiden? We denken graag mee over onderhandelen en samenwerking in jouw context. Neem gerust eens contact met ons op.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres