BLOG

MAANDAG, Met gestrekt been erin!!

Zo lekkere zondag gehad? Gesport, van het zonnetje genoten en nu weer aan de slag. Lekker ontspannen dus aanpakken dat werk. En wat betreft de business gaan we eens zorgen dat we er goed voor komen te staan.

Afgelopen week waren we te gast bij de Veerstichting. Een bijeenkomst met de vraag: zijn we nog verbonden of offline?
Waar staan we met onze onderlinge connecties? Wat betekent vertrouwen voor ons in ons leven zowel zakelijk als privé.
Samen met Robin Beker organiseerde ik twee workshops over vertrouwen. En waar we normaliter altijd vragen stellen en op onderzoek gaan naar persoonlijke drijfveren en de inhoudelijke problematiek gooiden we het over een andere boeg. Dit keer een oefening in stilte, magisch! Want wat blijkt is dat we elkaar ook kunnen vertrouwen als we niets zeggen. We elkaar ook kunnen ontmoeten en vertrouwen als we elkaar alleen maar in gedachte waarderen. Iets wat we hardop als zo weinig doen, elkaar eens een compliment geven.

En als klapstuk hadden wij Daniel Shapiro, een van ’s werelds grootste vredesonderhandelaars, uitgenodigd om naar Nederland te komen. We werken al jaren samen met Harvard en met hem. Wat een feest om hem weer te zien. Hij zette de zaal op zijn kop op vrijdagmiddag om zes uur na twee dagen workshops en gesprek.

En de essentie van zijn boodschap: Waardering
Uit wetenschappelijk onderzoek, zogenoemde Love Labs, blijkt dat na 1 minuut met 90% zekerheid te voorspellen is hoe lang pasgetrouwde stellen getrouwd blijven. Ze krijgen de vraag om te praten over een conflict tussen hen. Verbonden met allerlei meetapparatuur is te zien hoe ze reageren. Maar ook of ze in staat zijn om tegenover dit conflict te blijven benadrukken dat er veel positieve zaken zijn in hun huwelijk. Als ze in staat zijn om tegenover 1 negatief aspect 5 positieve te blijven benadrukken is hen een lang huwelijk gegund!

Nu terug naar maandag, naar vandaag.
Hoeveel positieve kanten herken jij in je collega tegenover het negatieve aspect dat je ook van hem kent. Hoeveel positieve aspecten van jouw klant of leverancier heb je in kaart gebracht voordat je hem bekritiseert op dat ene punt?

Het is voor mij onvoorstelbaar dat er nog bureaus zijn die mensen trainen in het opzoeken van het breekpunt van de ander om daar zelf beter van te worden. Dat je zonder waardering kijkt hoe je zelf beter van een deal kunt worden ten koste van de ander.
Draai hem maar eens om, want stel dat een zeer geoefende breekpuntzoeker op die manier met jou zou omgaan en je verliest. Wat ga je dan de volgende keer doen als je elkaar weer tegenkomt voor de volgende onderhandeling?
Geloof je het niet? Lees de krant en kijk naar de effecten van positioneel onderhandelen tussen de leiders van Noord-Korea en de Verenigde Staten.

Met gestrekt been erin vandaag?

Of ook bijdragen aan gezonde bedrijven, gelukkige mensen en een betere wereld?

Robert Jan Steinmetz

[]
1 Step 1

Blijf met onze maandelijkse 'Impuls' op de hoogte van de ontwikkelingen en onze inzichten op het gebied van:

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres