BLOG

Hoe redelijk onderhandel jij nu écht in coronatijd?

‘We zitten in een roerige tijd nu, met corona. En die tijd lijkt voorlopig nog niet ten einde. Je ziet dat de macht van de grote spelers nu de kop op steekt en afhankelijkheidsrelaties worden uitgedaagd en getest. Er is angst bij veel leveranciers om hun klant kwijt te raken. Daardoor doen vooral kleine leveranciers soms water bij de wijn.’ Aan het woord is Robert Jan Steinmetz, director en partner bij Frits Philips jr. & Partners. ‘Het is bijzonder om te ervaren hoe de maatschappelijke discussie op gang komt: we zijn het best wel eens over bepaalde zaken, maar als we met z’n allen via de media vernemen dat de echt grote partijen in de markt óók gebruik maken van overheidsregelingen dan staan we ineens collectief op scherp. En niet onbegrijpelijk…’

Het woord redelijkheid

‘Wanneer je het woord redelijkheid intikt in Google, dan heeft dat vooral iets te maken met de juridische kant van de afspraak. Terwijl er veel meer is dan het informatieve beschrijven van de term. Het gaat wat mij betreft namelijk ook over moraliteit. Want stel dat je nu, in deze tijd, bij een leverancier een opdracht annuleert en meldt dat je later terugkomt. Is dat eerlijk? Kom je echt terug? Voel jij je intrinsiek verantwoordelijk voor het eventuele liquiditeitsprobleem dat bij je leverancier ontstaat als gevolg van de opdracht die je (tijdelijk) intrekt? En, terugkijkend naar mijn intro, is het inderdaad redelijk of moreel verantwoord dat de grote partijen op dit moment beroep doen op noodmaatregelen? Als we niet uitkijken komt er een kettingreactie van bedrijven die elkaar omtrekken. Uiteraard kijken we met elkaar vooral naar de zakelijke afspraken, maar laten we ook blijven nadenken over hoe moreel verantwoord het is wat we van elkaar vragen. ‘Een mooi besef vind ik dat, als er gewiekstheid gaat spelen, een van de partijen waarschijnlijk vooral bezig is met eigen gewin’, aldus Robert Jan.

Filosofische blik

‘Wanneer we het wat filosofischer benaderen dan kun je wat mij betreft stellen dat redelijkheid en billijkheid een soort inhoudelijke constateringen langs de geschreven regel zijn. Laten we nu niet alleen naar regels kijken maar vooral ook naar onderbuikgevoel luisteren. Gebruik ze beiden als een soort moreel kompas. Vraag jezelf dus niet alleen af wat er inhoudelijk juist is, maar ook naar wat er moreel redelijk is. Het is nu eenmaal zo dat sommige afspraken niet na te komen zijn, dat is een feit. Waar kies je bijvoorbeeld voor wanneer je een grote vastgoedbeheerder bent die, vanuit een gezonde liquiditeitspositie, ook in staat is om huur aan horeca kwijt te schelden of deze even op te schuiven? Laat je zien dat je er op korte termijn inzit en vooral aan je eigen belang denkt, of ga je voor de relatie op de lange termijn? In kleinere vorm geldt dat natuurlijk ook. Laat je, als consument bijvoorbeeld, het geld van je toegangskaarten terugboeken door een theater? En, hoe ga je om met het maandelijkse abonnement van je sportschool nu je niet meteen terechtkunt? Kijk je, mits dat financieel past in je situatie, naar het grotere geheel of is het, ondanks alles toch een soort ver-van-je-bed-show?’

Samen. Maar dan écht

‘Ik wil mensen uitnodigen om bij zichzelf én anderen dat morele appel te doen. Zodat we met elkaar nog meer gaan voelen hoe belangrijk het is welke keuzes we maken. Als we geen oog meer hebben voor waar we elkaar emotioneel in meenemen door het nemen van bepaalde beslissingen, dan is het eind zoek. Dit is tevens een moment waarop we een aantal zaken in transitie kunnen brengen. De vorige crisis liet bijvoorbeeld zien dat iedereen weer snel terug wilde naar het oude. Maar als we met elkaar verder willen en blijvende verandering nastreven, dan moet je écht voor elkaar zorgen. Het niet alleen zeggen maar ook doen. Houd jij je sportschool in de lucht of niet? Zijn we inderdaad genegen om meer belasting te gaan betalen zodat zorgmedewerkers meer betaald zouden kunnen krijgen? Waar willen we met elkaar dat het geld naartoe gaat? Zomaar wat vragen die hopelijk tot nadenken stemmen’, besluit Robert Jan.

Sparren?

Uiteraard zijn we meer dan bereid om, ook digitaal, met je verder te praten over onderhandelen en alles was daarmee samenhangt. Neem contact met ons op, we gaan het gesprek graag met je aan.

[]
1 Step 1

Blijf met onze maandelijkse 'Impuls' op de hoogte van de ontwikkelingen en onze inzichten op het gebied van:

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres