BLOG

Blog 3 uit onze serie: dit zijn de 4 fasen voor succesvolle organisatieontwikkeling

Weet je het nog? Dat we in ons vorige blog spraken over de methode die we hebben ontwikkeld om organisaties concreet en duurzaam te veranderen? We beloofden je de verschillende fases die je nodig hebt om tot succes te komen. Zie ze samen als een kaart van het gebied. Een soort landkaart die je helpt om tijdens te reis te navigeren.

De fases op een rij

Fase 1 Voorbereidende richting

Fase 2 Ontwerpen van de route

Fase 3 Navigeren tijdens de reis

Fase 4 Innoveren door reflectie

Zó begin je

In dit blog praten we je graag bij over fase 1: de voorbereidende richting. In deze eerste fase, die van voorbereiding, spelen vier aspecten een belangrijke rol: aspiratie, gedrag, (functionele) dimensies en doel. Waarom deze thema’s van belang zijn? Ze helpen je stapsgewijs met richting te vinden. Een leidraad voor onderlinge verkenning en samenwerking gericht op concretiseren van ambities. Hier gaat het nog over verschil tussen richting en bestemming (je concrete doel). Aspiratie volgt na je inspiratie; het gaat over jouw unieke visie op wat je teweeg wilt brengen. In gewoon Nederlands: de waarde die je toe wilt voegen. Door bestudering van het gedrag, ben je in staat om met heldere blik te bekijken op welk niveau van organisatieontwikkeling je team of het hele bedrijf zich op dat moment bevindt. Tot slot benoem je, na grondig onderzoek, je ultieme doel. Door op deze indringende manier waar te nemen haal je hetgeen er speelt binnen je organisatie boven water én zet je de beschikbare bronnen binnen je bedrijf op volle capaciteit in.

Dít zoek je

In deze eerste fase wil je vooral antwoord op de vraag wat de gewenste situatie is. Waarom dat antwoord zo belangrijk is? Omdat je wilt weten hoe de toekomst eruitziet ná het realiseren van je doel. Besef vooral ook dat het in deze fase nog niet om het resultaat gaat. De tijd waarin we nu leven brengt continu verandering en aanpassing daarop met zich mee. Je leert, met je team, voortdurend van ontwikkelingen, ontdekkingen en nieuwe inzichten. En wanneer je in deze eerste fase direct te veel richt op resultaat, dan loop je het risico om creativiteit de kop in te drukken. Bovendien benut je, door in beginsel te stevig op data te sturen, waarschijnlijk niet het volledige potentieel van je team. Je zult versteld staan van wat er boven tafel komt als je mensen écht hun gang laat gaan.

Concentreer op richting en verbinding

De eerste fase gaat over mensen, interactie en het bouwen van banden. Wanneer je je teamleden op die manier bij je doel betrekt, dan maak je de weg vrij om de collectieve intelligentie van je organisatie te verhogen. En daarmee leg je een uiterst stevige fundering voor duurzame organisatieontwikkeling.

Direct aan de slag?

Hoe je fase 2, het ontwerpen van de route, voor jouw organisatiesucces inricht? Je leest het over 2 weken in blog 4 van deze serie. Wil je niet wachten? Doe dan alvast de ImpactTest of neem direct contact met ons op. We helpen je graag én vrijblijvend.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres