BLOG

Blog 1 uit onze serie: duurzame organisatie-ontwikkeling en leiderschap: zó pak je dat aan

Ken je dat gevoel? Dat er zoveel bomen zijn dat je met geen mogelijkheid het bos nog ziet? Niet zo verwonderlijk in deze tijd waarin je via talloze kanalen overspoeld wordt met informatie over de beste manier om je organisatie richting de welbekende stip aan de horizon te ontwikkelen.

Nuchter en praktisch

Graag zetten wij de komende maanden in een praktische serie blogs uiteen hoe wij organisatie-ontwikkeling en leiderschap benaderen. Onze serie is bedoeld om je te inspireren en inzichten te geven. Waarom je dit wilt lezen? Na het volgen van de serie ben je beter in staat om te bepalen wat bij je past en welke en eigen specifieke oplossing (want one-size-just-dóésn’t-fit-all…) je organisatie gaat helpen om duurzame organisatie-ontwikkeling vorm te geven. En te blijven geven. Ook volgend jaar én in de jaren daarna. Lees je mee?

Travel with us

Een bedrijf is, naast een (hopelijk winstgevend) economisch-sociaal systeem, zeker ook een gemeenschap van mensen. Mensen met hun eigen verhaal, specifieke gedrag en ingesleten patronen. Alleen wanneer er een gezonde vertrouwensbasis door alle lagen van de organisatie heen is, ontstaat er kwalitatieve verbinding en dito samenwerking. En precies dat is een kritische succesfactor. Gezamenlijk durven reflecteren op gedrag en patronen creëert een bron van ontwikkeling en performance. Dus, even in gewoon Nederlands: om succesvol te zijn helpt het als er wederzijds begrip is, en als alle neuzen hoe dan ook dezelfde kant op staan. Hoe je dat doet?

Leg het ongemak bloot

Dat klinkt misschien wat dramatisch, maar het is de enige manier om de dominerende onderstroom inzichtelijk te maken en in dienst te stellen van de gewenste richting. Praktischer geformuleerd: maak expliciet wat impliciet is. En ja, daar horen soms tranen en stevige gesprekken bij. Maar hé, je kent vast dat spreekwoord over zachte heelmeesters… Door lef te tonen en het échte gesprek met elkaar aan te gaan ontwikkel je in razend tempo de collectieve intelligentie van je bedrijf. Hoe dat werkt? Je leest het over 2 weken in blog 2 van deze serie.

Direct aan de slag?

Kun of wil je niet wachten? Doe dan alvast de ImpactTest of neem direct contact met ons op. We helpen je graag én vrijblijvend.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

E-mailadres